یک هدف جدید درمانی برای دیابت نوع 2

محققان نشان دادند که خاموش کردن بیان microRNA-132 که در دیابت نوع 2 بیش از تولید می گردد، می تواند منجر به بهبود ترشح انسولین و کاهش قند خون در موش و افزایش ترشح انسولین در سلول های جزایر لانگرهانس انسانی در آزمایشگاه شود. یافته های این مطالعه جدید در Nucleic Acid Therapeutics منتشر شده است.

"خاموش کردن ژن MicroRNA-132 در موجود زنده به کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند"، عنوان مقاله ای است که توسط گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه Leiden در هلند و دانشگاه Lund و SIS Malmö در سوئد، انجام شد.

محققان بطور سیستمیک موشهای زنده و سلولهای جزایر لانگرهانس موش و انسان را با آگونیست طراحی شده برای ممانعت از بیان میکروRNA-132 درمان کردند. سه روز پس از تزریق این آگونیست که آنتاگومیر- 132 نام دارد، سطح قند خون در موشهای تحت درمان، کاهش یافت. نویسندگان این مقاله انجام مطالعات بیشتر بر روی این روش جدید درمان را در مدل های حیوانی دیگر دیابت نوع 2 ، پیشنهاد می کنند.

پرفسور Parker سردبیر مجله ی Nucleic Acid Therapeutics از بخش كودكان دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی Wayne و بیمارستان كودكان میشیگان در دیترویت گفت: این مقاله اولین مطالعه ی اثبات مفهومی درباره ی خاموش کردنبیان microRNA-132 با استفاده از antagomirs است که می تواند به عنوان مداخله ی درمانی برای دیابت، بهبود ترشح انسولین و کاهش قند خون، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-anti-micrornas-therapeutic-diabetes.html